ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 25302 پست
:: ورودی گوگل امروز : 2 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۰۴/۰۴/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

مصرف امگا ۳‌ی بیشتر

غشایی که اطراف هر سلول مغز را احاطه کرده، از یک بیلایر چرب ساخته شده است. یکی از چربی‌های موجود در این غشاها، امگا ۳ است که نوعی چربی است که به وفور در ماهی‌های چرب وجود دارد. امگا ۳، غشای سلول‌های مغز و تمام سلول‌ها را مایع نگه می‌دارد.

غشای مایع مانند برای عملکرد مغز و سلول‌ها عصبی و ارتباط بین سلول‌ها اهمیت دارد. ضمنا امگا ۳، تاثیر ضد التهابی دارد. حتما می‌دانید که التهاب به سلول‌ها و ساختارهای مهم درون سلول‌ها آسیب می‌‌زند، مثلا میتوکندری‌های مولد انرژی و DNA. در واقع التهاب، عاملی برای پیری مغز است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند بین مصرف بیشتر امگا ۳ و کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر، ارتباط وجود دارد. جالب است بدانید پژوهشی دریافته که امگا ۳ می‌تواند به طور بالقوه از آسیب مغز که با سکته‌ی مغزی روی می‌دهد، بکاهد.

مصرف امگا ۳‌ی بیشتر از منابعی چون ماهی‌های چرب یا روغن ماهی نیز به ایجاد تعادل در امگا ۶ که بیشتر افراد در رژیم غذایی‌شان مصرف می‌کنند، کمک می‌کند. امگا ۶، از طریق غذاهای فرآوری شده وارد بدن می‌شود. نسبت بالای امگا ۶ به امگا ۳ در تغذیه، موجب التهاب می‌شود. مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ کمک می‌کند تا این نسبت کاهش پیدا کند. بنابراین با مصرف هفته‌ای دوبار ماهی‌های چرب، مغزتان را جوان نگه دارید.

خواب کافی و کنترل استرس

هم کمبود خواب و هم استرس مزمن، فرایند پیر شدن مغز را تسریع می‌کنند. محققان میزان خواب افراد را با عملکرد ادراک و شناخت، طی یک دوره‌ی دو ساله مقایسه کردند و دریافتند آنهایی که کمتر خوابیده بودند، علائم پیری‌ مغزشان، سرعت بیشتری داشت ومهارت‌های اداراکی‌شان هم کاهش یافته بود.

 با این عادت‌ها مغزتان را جوان نگه دارید

چقدر خواب کافیست؟ بنا به توصیه‌ی پژوهشگران، ۷ ساعت خواب با کیفیت، ایده‌آل است. استرس مزمن، عوارض بسیار مخربی بر مغز دارد. محققان دریافتند حوادث استرس برانگیز و شرایط استرس زا، باعث کاهش بخش خاکستری مغز می‌شود.

خوشبختانه تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن و حتی تنفس عمیق به آرام کردن استرس کمک می‌کند. ورزش هم با تاثیرات مثبتی که روی هورمون‌های مغز مانند سروتونین دارد، و با افزایش ترشح هورمون‌های کاهنده‌ی استرس چون اندورفین، از میزان استرس تا حدود زیادی کم می‌کند. بنابراین لازم است بسته به علاقه و میل خودتان، یک تکنیک ضد استرس در پیش بگیرید تا از سلامت مغزتان محافظت کنید.

تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن

مغز شما پیوسته به اکسیژن و انرژی نیاز دارد تا به خوبی کار کند. به دلیل فعالیت‌های سلولی بسیار زیادی که در مغز انجام می‌شود، دور انتظار نیست که مغز در معرض استرس اکسیداتیو قرار بگیرد. کمبود ریزمغذی‌ها می‌تواند در کوتاه مدت، عملکرد مغز را کاهش داده و منجر به پیری مغز در بلند مدت شود.

شما به انواع و اقسام ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد سالم مغز نیاز دارید، اما کمبود ویتامین‌های گروه B مخصوصا ویتامین B12 و اسید فولیک می‌تواند اثرات بسیار بدی بر عملکرد مغز بگذارد. کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب اختلال عملکرد اداراک و شناخت شود، که از علائم اصلی آلزایمر است.

احتمال کمبود ویتامین B12 با افزایش سن، بیشتر می‌شود چون جذب این ویتامین با مشکلاتی روبرو خواهد شد. گیاهخواران نیز در معرض کمبود ویتامین B12 هستند چون این ویتامین تنها در گوشت و لبنیات یافت می‌شود. تغذیه‌ی متنوع از تمام گروه‌های غذایی داشته باشید تا ریزمغذی‌های لازم را به میزان کافی در اختیار بدن‌تان قرار دهید. اگر گیاهخوار هستید، مکمل ویتامین B12 مصرف کنید.

حفظ وزن سالم و ایده‌آل

اضافه وزن داشتن یا چاق بودن، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. عدم کنترل دیابت هم فرایند کوچک شدن مغز را تسریع کرده و تاثیراتش را بیشتر می‌کند. ضمنا دیابت باعث تصلب شرایین می‌شود، بیماری که جریان خون به سمت مغز را کاهش داده و ریسک سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد. چاقی برای سلامت مغز مضر است. مغز و سیستم عصبی شما، از سلول‌های سفید و خاکستری تشکیل شده‌اند. بخش خاکستری مغز، از بدنه‌ی سلول‌های عصبی درست شده است.

:: Information 193
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 25205 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما