ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 25308 پست
:: ورودی گوگل امروز : 2 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۰۶/۰۴/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

بررسی رشد علمی در دانشگاه های ایران

دانشگاه تهران و چند دانشگاه شهرستانی پس از آن، بر اساس مدل اروپایی ایجاد شدند که می شد گفت نخبه گرا بودند با آموزش تخصصی، و پایه گذار بالقوه توسعه علمی در همه رشته ها محسوب می شدند. مهندسان عملی را هنرسرای عالی (که بعدها به دانشگاه علم و صنعت تبدیل شد) تربیت می کرد و دبیران را دانشسرای عالی.

در دوره پهلوی دوم می بینیم که آثار و ظواهر سیستم آموزش عالی آمریکا مستقر می شود بدون این که بحثی بنیادی درباره اتخاذ یکی از دو نظام آموزشی اروپایی و آمریکایی، یا تلفیق آگاهانه ای از آنها صورت گیرد. آموزش دوره کارشناسی در آمریکا کمتر از اروپا تخصصی است، در اکثر رشته ها بیشتر دروس اختیاری و انتخابی هستند و از این رو نظام واحدی ابداع شده است که بتوان حد نصاب قابل مقایسه ای را برای فارغ التحصیل شدن در شرایط تنوع برنامه ها اعمال کرد.

در سال ۴۲ به بعد در دانشکده فنی از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر کلاس درس دایر بود و وقت تنفس نبود. بعد از سال ۴۲ واحدی شد.

– بله این واحدی شدن یک جنبه از آمریکایی شدن آموزش عالی بود. دانشگاه های ما ویژگی تخصصی و حرفه ای بودن را مانند سیستم اروپا حفظ کرده اند ولی واحدی شدن تقریبا بی ربط هم افزوده شده است. هدف ایده آل دوره کارشناسی در آمریکا از آغاز تربیت شهروند آگاه و چند جنبه ای عنوان شده است و از این رو دروس علوم انسانی و علوم اجتماعی ستون فقرات دوره کارشناسی محسوب می شوند.

به هر حال به دوره پس از انقلاب که می رسیم، در زمان انقلاب فرهنگی، بعضی می خواستند به باز تعریفی برسند که اساسا آموزش عالی در ایران چه نقشی باید ایفا کند و تمایل غالب این بود که هر مدرک کارشناسی در تناظر با مشاغل معینی تعریف شود. منتها به دلایل گوناگون، از جمله سیاسی بودن شرایط، تعریفی معنی دار حاصل نشد.

در آغاز دکتر سروش اصرار داشت که در دوره کارشناسی رشته های علوم پایه، تنها دو شاخه دبیری و کاربردی داشته باشیم. بعد این بحث پیش آمد که توسعه علمی کشور نیاز به تربیت محقق دارد و چگونه باید این نیاز را تامین کرد.

:: Information 221
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 25211 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما