ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 24957 پست
:: ورودی گوگل امروز : 0 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۳۱/۰۱/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

در پژوهش های تاریخی به این فصل از مبارزان زنان که حاوی تجارب نابی از زنانگی مسلح است کمتر پرداخته شده است. شرح مبارزات مسلحانه چریک های زن و رنج هایی که کشیدند و خشونت هایی که متحمل شدند علاوه بر این که احترام و احساسات همگان را نسبت به آنان بر می انگیزد، این پرسش را در اذهان مردمان می نشاند که زنان در مواجهه مسلحانه با خشونت های قدرت سیاسی دوران تا کجا و چه اندازه توانسته اند باور فرهنگی و تاریخی جنسیت سازی را که معتقد است زنان موجوداتی صرفا عاطفی و تابع احساسات زنانه خویشند، تغییر دهند؟ و نیز آن که تاثیر انتخاب روش های خشونت بار مسلحانه که بر اساس باورها و الگوهای جنسیت ساز کاملا مردانه تلقی می شد بر زنان چریک چه بود؟ و این انتخاب بر ساخت و تغییر کلیشه نقش های جنسیتی در جامعه چه تاثیراتی بر جا گذاشته است؟ و آیا پس از طی دوران سپری شده زنان چریک توانستند همچنان زنی با تمام ویژگی های زنانه باقی بمانند؟

در این مقاله به عنوان پژوهنده با نگاهی به نقش زنان در مبارزات مسلحانه در ایران در جستجوی پاسخ اقدام به طرح سوال کرده ایم زیرا باور داریم با تاباندن نور به زوایای تاریک و پنهان تاریخ مبارزات انسانی، آگاهی های بسیاری نصیب ما خواهد شد.

در بیان علت گرویدن کنشگران سیاسی به مبارزه مسلحانه می توان گفت: «کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و سقوط دولت مصدق به جدایی کامل شاه با مردم منجر شد. بازگشت شاه همراه با اصلاحات فرمایشی، تشدید خفقان و بالا بردن هزینه فعالیت سیاسی، از سوی مردم هرگز بخشیده نشد. در این دوران پدیده اپوزسیون رادیکال با الهام از نظرات جنبش های چریکی الفتح، در ایران امکان ظهور پیدا کرد و گفتمان انقلابی با اتخاذ مشی مبارزه مسلحانه به صورت گفتمان مسلط روشنفکری دهه ۵۵-۴۵ در آمد.

جنبش مسلحانه علیه رژیم سلطنت و شاه را می توان در چارچوب و موفقیت این گروه ها برای در هم شکستن اسطوره شکست ناپذیری جباریت حاکم و به مخاطره افکندن ثبات قدرت سیاسی هم راستا با امپریالیسم جهانی مورد بررسی قرار داد.

بنیانگذاران مجاهدین پس از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و سرکوب خونین مردم، در زندان به جمع بندی مبارزات سیاسی گذشته پرداخته و به این نتیجه رسیدند که چون مبارزات پارلمانی و سیاسی به نتیجه مطلوب نمی رسد، بنابراین برای سرنگونی شاه، مبارزه مسلحانه به عنوان شکل محوری مبارزه یک ضرورت است.

قربانعلی رحیم پور از اعضای کمیته مرکزی سازمان فداییان خلق ایران نیز می گوید: «واقعیت این است که بعد از کودتای ۲۸ مرداد و به ویژه بعد از استقرار و تحکیم پایه های رژیم دیکتاتوری شاه در دهه ۴۰، جبهه ملی و حزب توده حضور سیاسی زنده در جامعه نداشتند. نسل ما رها شده در گردابی سهمگین از سوی جبهه ملی و حزب توده ایران بود زیر چکمه های آهنین دیکتاتوری شاه که دیگر جایی و زمینه ای برای مدارا و تساهل و انعطاف برای خود نمی شناخت.»

در خصوص نحوه حضور زنان در جنبش چریکی پژوهش های گسترده ای صورت نگرفته و آنچه در کتابخانه ها به عنوان منبع مورد ملاحظه قرار می گیرد بیشتر اسناد دولتی و روایات و خاطرات شخصی است. از این رو یافتن رگه هایی از واقعیات که فاقد تعصب و جانبداری های رایج اعتقادی و مبارزاتی باشد بسیار مشکل است.

:: Information 124
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ تیر ۱۳۹۶
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 24860 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما