ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 25420 پست
:: ورودی گوگل امروز : 3 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۳۰/۰۴/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

خوردن قهوه چه مزایایی دارد؟ چگونه قهوه ی ترک درست کنیم؟

 

 

  آشنایی با قهوه

 

قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را بجای چایی یا نوشیدنی های گرم دیگه ترجیح میدهند.در این بخش از دلگرم قصد داریم شما را با فواید قهوه و طرز تهیه ی قهوه ی ترک آشنا کنیم؛با دلگرم همراه باشید.

 

 

قهوه

 

 

مقدمه ای در مورد قهوه

 

 

مقدمه ای در مورد قهوه

 

درخت قهوه برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد،نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است .  گیاهی از تیره Coffee که بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب می نوشند.

قهوه هم مثل بقیه گیاهان و میوه ها اگر به اندازه مصرف شود خواصی دارد.قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

درخت قهوه بین هفت تا ۱۰ متر بلندی دارد و در هوای گرم و مرطوب رشد می کند. عطر گل های کوچک و سفید این درخت بی شباهت به بوی خوش گل یاسمن نیست. بهترین و مرغوب ترین قهوه که طعم و عطر منحصر به فردی دارد از بوته ای به نام Arabica در برزیل به دست می آید.

امروز بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود ۸۹ درصد از مردم جهان قهوه و چای یا هر دو آنها را میل  می کنند و حدود ۳۰ درصد از مردم دنیا قهوه را به هر نوشیدنی گرم دیگر ترجیح می دهند.

 

قهوه

 

 

قهوه در ایران

 

قهوه در ایران

 

قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی‌ها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقهٔ جغرافیایی و طبقهٔ اجتماعی دوستداران خود را داشت.

امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیر قهوه طرفداران زیادی پیدا کرده. البته قهوه ترک به‌خاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و به‌واسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته. قهوه از قرن نهم میلادی در ایران نوشیده می‌شد.

صوفی‌ها با کمک نوشیدن قهوه می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه‌خانه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال ۱۶۶۴ کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزش‌ها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد.

تاریخ فرهنگ نوشیدن چای در ایران تنها از انتهای قرن پانزدهم شروع شد. از آنجایی که کشورهای تولید کنند قهوه مسافت زیادی تا ایران داشتند، حمل و نقل قهوه به ایران مشکلات بسیار داشت، ولی نزدیکی تولیدکننده‌های عمده چای نظیر چین به جاده اصلی تجارت آن زمان یعنی جاده ابریشم سبب شد که تجارت و حمل و نقل چای با سهولت بیشتری در ایران صورت بگیرد.

  مصرف سرانه قهوه توسط مردم ایران را ۱۰۰ گرم اعلاماست.  ۳۰ درصد از مجموع تولیدات  واحد تولیدی پودرقهوه فوری است و مابقی محصول گرانول شده برای صادرات است. تمامی مراحل تولید قهوه برای مصرف‌کننده در واحد تولیدی با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های روز انجام می‌شود.

 

 

قهوه

 

فواید مصرف کردن قهوه چیست؟

 

فواید قهوه

 

تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتی بدن

 

 قدرت آنتی اکسیدانی

 

دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می شوند، بیشتر است.
تحقیقات نشان می دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان ها را به تاخیر می اندازد.

 پیشگیری از پارکینسون

 

مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

 کاهش آسیب های کبد

 

 

نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.

 سنگ صفرا و کلیه

 

کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند ( ۴ فنجان و بیشتر در روز)‌ ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می دهد.

 کاهش احتمال ابتلا به نقرس:

 

افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.

موفقیت شغلی

 

کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.

 

بیماری آلزایمر

 

کسانی که در طول زندگی قهوه می نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند.

به دلیل خاصیت نشاط‌بخشی قهوه، ضد افسردگی است.

نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.

قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

 

دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

 نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد.

بوییدن دانه‌های قهوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود.

مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، مصرف مکرر قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلاء به بیماری کلانژیت (بیماری کبد) همراه است.

قهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضددرد و آرام‌بخشی برخوردار است. برخی از این پروتئین‌ها مشابه پروتئین‌های انسانی است.

در آزمایش‌های صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد که اثرات تسکین‌دهنده پروتئین‌های موسوم به opioid peptides از دوام بیشتری برخوردار بوده و با عوارض جانبی همراه نیست.

محققان ایتالیایی با مطالعه بر روی یک هزار و ۴۰۰ بزرگسال این کشور دریافتند که عادت مصرف کم قهوه برای حفظ سلامت مغز مفید است.

دارای خاصیت انرژی بخشی و اشتیاق آفرینی است.

دارای نقش کمکی در چربی سوزی

افزایش تحرکات فیزیکی

 

 

قهوه

 

معایب و مضرات مصرف قهوه در بدن

 

 

قهوه

 

 

 با تمام این حرف ها نمی‌توان گفت که قهوه سرآمده تمام نوشیدنی هاست.

برخی از آثار آن زیان آور هستند:

مصرف کافئین، آزاد شدن هورمون استرس را با خود به دنبال دارد. اگر شما فرد پر استرس یا مضطربی هستید، بهتر است که مصرف قهوه تان را کاهش دهید.

قهوه گوارش را سرعت می‌بخشد. بنابراین افرادی که رودۀ حساسی دارند، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند.

 

قهوه ترشح اسید معده را نیز افزایش می‌دهد: اگر مبتلا به رفلاکس معد-مری، ورم معده یا زخم معده هستید، حواس تان به میزان قهوه ای که می‌نوشید، باشد.

 

قهوه جذب آهن توسط بدن را نیز کم می‌کند. بنابراین نوشیدن قهوه به کسانی که مبتلا به کم خونی هستند، توصیه نمی‌شود.

 

ضمناً دُز بالای کافئین طی بارداری خطرناک است. از همین رو، به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف قهوه شان را نهایتاً به دو فنجان در روز محدود کنند.

(این میزان قهوه در صورتی مجاز است، که هیچ نوشیدنی حاوی کافئین دیگری مورد استفاده قرار نگیرد.)

و در نهایت باید بدانید که کافئین تپش قلب را زیاد می‌کند. پس در صورتی که به خاطر مشکلات ریتم قلبی، دارو می‌خورید، حواس تان به میزان مصرف قهوه تان باشد.

 

 

قهوه

 

 

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود نمایید.

قابل ذکر است که بدانید درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، ۱۱۵ میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، ۶۵ میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل ۳ میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلکه مقدار آن به حداقل می‌رسد.

حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.

به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان ۱۰ درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌گردد.

به علاوه لازم است بدانید که از این نوشیدنی می‌توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.

اما به این موضوع توجه نمایید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف نمایید.

طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می گردد.

به نظر می رسد بهترین و مطمئن ترین راه، رعایت حد اعتدال در مصرف این نوشیدنی بحث برانگیز و دلپذیر باشد. افرادی که از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش قلبی رنج می برند و همچنین خانم های باردار، بهتر است در مصرف قهوه زیاده روی ننمایند.

 

قهوه

 

طرز تهیه ی قهوه ی ترک

 

طرز تهیه ی قهوه ی ترک

مواد لازم برای تهیه یک فنجان قهوه ترک:

آبِ سرد و تازه: یک فنجان.
پودر قهوه ترک: ۱ قاشق مرباخوری پر.
شکر: ۱ قاشق چایخوری: بسته به ذائقه می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.
قهوه حوش یا شیر جوش کوچک از جنس روی یا مس

 

طرز تهیه قهوه ترک:

آب سرد و قهوه را در داخل قهوه‌جوش بریزید و روی حرارت کمِ اجاقِ گاز قرار دهید، صبر کنید تا بعد از چند دقیقه فوم قهوه ایجاد شود.
اگر قهوه‌جوش را به موقع از روی شعله گاز بردارید روی قهوه‌ی آماده شده با فومی غلیظ پوشانیده شده که به اصطلاح به آن «خامه‌ی قهوه» می‌گویند. خامه‌ی قهوه را با یک قاشق برداشته و داخل فنجانی که می‌خواهید قهوه را در آن سرو کنید بریزید بعد از این کار باقی قهوه را داخل فنجان کوچکی بریزید و آنرا سرو کنید.

 

قهوه

 

 

 

قهوه

گرد آوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

+ ۰ مخالفم – ۰

:: Information 523
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ تیر ۱۳۹۵
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 25323 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما