ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 25310 پست
:: ورودی گوگل امروز : 8 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۰۶/۰۴/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

چرا تتلو طرفدار دارد/ نسل جدید به دنبال «فان» است

در نتیجه با گروهی که نماینده نسلی هستند که یکی از ویژگی‌هایش نداشتن هویت مشخص است و هر روز می‌تواند یکرنگ شود، روبه رو هستیم؛ گروهی که یکی از ویژگی‌هایش هویت‌های بریکولاژی عجیب است که به نظر ما متناقض می آید؛ از یک طرف درون مایه‌های مذهبی و از سوی دیگر، عقاید عجیب و غریب سوپرمدرن در آنها مشاهده می‌شود.

این گروه اگرچه هویت ویژه‌ای ندارد اما ویژگی بارز آنها همین تناقضات و ترکیب‌های متناقضی است که در آنها وجود دارد و هر روز ممکن است یک جنبه خود را بروز دهد.از سوی دیگر باید بگویم موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی یک جریان ریشه‌دار و با هویت مشخص است که اگر در آن نوآوری هم باشد مبتنی بر سنت است و با ریشه‌های فرهنگی و تاریخی جامعه و مردم ارتباط دارد.

در این سوی ماجرا، ما نسلی را داریم که بخشی از آنها هر روز به رنگی درمی آیند. به همین دلیل هم می‌بینیم مثلا تتلو یک روز آهنگ‌های سطح پایین و کم مایه حماسی می‌خواند و رسانه رسمی آن را پخش کند اما روز دیگر آهنگی از او منتشر می‌شود که اصلا موجه نیست یا رفتاری غیرقابل قبول دارد یا تبدیل به فردی می‌شود که مخاطبان زیادی دارد و این برای سیستمی که می‌خواهد همه را مدیریت کند بالقوه خطر به حساب می آید، در نتیجه سعی می‌کند محدودش ‌کند.

  آقای دکتر امروز می‌توانیم تا حدودی با قطعیت بگوییم تتلو و تتلوها به عنوان الگویی برای بخشی از نسل دهه هفتاد و هشتاد مطرح هستند؛ آیا این الگو در طرز تفکر و رفتار آنها اثرگذار است یا صرفا یک جوی است که در گروه‌های همسن و تینیجر به وجود آمده است؟

به نظر من هر دو مسئله مطرح است. همان طور که گفتم یکی از ویژگی‌های این نسل این است که هیچ اطلاعی براساس تجربه زیسته از مسائلی که به نوعی با نظام سیاسی اجتماعی ما گره خورده مثل جنگ و انقلاب و … ندارد و بخش قابل توجهی از آنها از طریق انتقال تجربه نسل‌های پیشین و فرآیندهای جامعه پذیری و نظام آموزش و پرورش هم نتوانسته اند به درک همدلانه و مثبتی از آن تجربه‌ها برسند و به شدت احساس می‌کنند با همه دستاوردها و محصولات این نظام بیگانه هستند از این رو در یک موضع اعتراضی شدید قرار دارند.

 این اعتراض را هم به هر ترتیبی نشان می‌دهند، چه در پیروی از الگوهای عجیب و غریب، چه در اجتماعاتی مثل سوگ پاشایی و اجتماع در پاساژ کوروش و … که متفاوت با الگوهای رسمی است و چه با بغ‌بغو کردن و بسیاری حرکات و رفتارهای نامتعارف.

نسل جدید بیشتر دنبال فان (fun) است و ممکن است مثلا بغ بغو کردن برایش جنبه فان داشته باشد یا برخی مفاهیم زندگی مثل عشق، دوستی و انسانیت را از طریق موسیقی‌های سطح پایین، فضای مجازی و … فهم کند اما به طور کلی ویژگی بخش قابل توجه این نسل، نداشتن هویت روشن و مشخص است، در عین اینکه یک جنبه اعتراضی بارز در این هویت به چشم می‌خورد. تقریبا به همه نهادها و عناصر فرهنگ رسمی غالب و حتی فرهنگ سنتی موجود در جامعه اعتراض دارد. هر بهانه‌ای برای اعتراض برای او پذیرفته است و حاضر است خودش را در آنجا بروز و ظهور دهد.
 
به نظر شما دلیل این بی‌هویتی و روحیه اعتراضی چیست؟

بخشی از این موضوع به شرایط جهانی شدن بازمی‌گردد که مختص ایران نیست. از سوی دیگر، شرایط ویژه‌ای که در ایران وجود دارد و عواملی باعث شده نسل جوان را با همه میراث پیشین ایران بیگانه کرده است؛ چه میراث فرهنگی و اجتماعی، چه میراث اقتصادی و اجتماعی و این موضوع آموزش و پرورش ما را در جامعه پذیری موثر و مبتنی بر سنت‌های ملی و دینی ناکارآمد کرده است. ولی در عین حال این ویژگی‌های رفتاری گویی الگویی جهانی هم هست. یعنی اگر به اروپا هم نگاه کنید برخی خوانندگان مثل مایکل جکسون، میلیون‌ها طرفدار و شیفته دارند.

شاید بتوان اینگونه گفت که نسل جوان به دنبال نوعی تنوع است و این مختص نسل جوان در ایران نیست و نوعی خستگی از سنت در آنها دیده می‌شود. حال این گرایش در برخی کشورها در فضای بسته سیاسی بروز پیدا کرده و غیرقابل کنترل می‌شود و گاهی در فضاهای بازتر و در تعامل با جریانات دیگر ظهور می‌کند و اتفاقا می‌تواند طی فرآیندهایی برخی ارزش‌های انسانی و اجتماعی را بازتولید کند. مثل دوستی، عشق به انسان‌ها و …

 آقای آزاد ارمکی(جامعه شناس و استاد دانشگاه) معتقد است جامعه امروز ما بداخلاق شده و از فرهیختگی فاصله گرفته است. با توجه به اظهارات شما و ویژگی‌هایی که بخش بزرگی از نسل جدید دارای آن هستند، آیا می‌توانیم پیش‌بینی کنیم طی چند سال آینده جامعه بداخلاق‌تر می‌شود؟

اینکه جامعه ما بداخلاق شده را قبول دارم و معتقدم مخصوص یک یا دو نسل نیست، جامعه ما به طور کلی در همه عرصه‌ها با نوعی بحران اخلاقی روبه‌روست و با نوعی افت استانداردهای اخلاقی در حوزه‌های مختلف مواجه است. شما این موضوع را در همه صنوف و حرفه‌ها می‌بینید. اما گاهی فقط برخی حرفه‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند مثل پزشکان، وکلا و … درحالی که این موضوع عمومی است.

:: Information 267
تاریخ بروزرسانی : ۶ مهر ۱۳۹۵
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 25213 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما