ازاین که به این سایت سرزدید بیسار خرسندیم، امیدوارم که لحظات خوبی را سپری کنبد، لطفا اگر درهرکجای سایت مطلبی را مطالعه میفرمایید به دور از ادب هست که از مطلب استفاده بفرمایید اما نظر ندهید، اینطور فکر نمیکنید؟ درضمن تالارگفتمان سایت هم هرروز بروز شده وسراسر مطالب جالب وجدید میباشد، منتظر حضورشما هستیم
باتشکر مدیریت سایت: مهندس امین بشارت نیا

ایمیل: shahzade242@yahoo.com

09387345716 بامادرتلگرام ودیگرشبکه های اجتماعی مکاتبه کنید:

موضوعات
:: مطالب ارسال شده : 25424 پست
:: ورودی گوگل امروز : 18 بار
:: تعداددیدگاهها : 0 نظر
:: تاریخ آخرین بروزرسانی : ۳۱/۰۴/۱۳۹۸
:: میانگین بروزرسانی ها : 0.03 دقیقه

فقه پویا که امام (ره) مصداق کاملا بارز آن بود به عنصر زمان و مکان در اجتهاد توجه داشت و اینکه سایه این اندیشه فلسفی و عرفانی که در جای خود جای بحث دارد از امام (ره) فقیهی نوگرا ساخته بود که هم عقلگرا بود و هم مصالح عامه و مصلحت عمومی را بیشتر دنبال می‌کرد و این صورتبندی را می‌توان در دوره امام (ره) در همان تقسیم‌بندی که خود ایشان ارایه داده، خلاصه کرد. یعنی اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، آن فقه سنتی که مبتنی بر آرای پیشینیان بود و فقه پویایی که خود امام (ره) و برخی از شاگردان او و حتی برخی از هم‌نسلان و هم‌عصران ایشان مثل علامه طباطبایی (ره) و علامه محمدتقی جعفری تا حدود زیادی آن را دنبال می‌کردند. آنها تابع فقه پویا بودند اما آرا و دیدگاه‌های فقهی آنها جز خود امام (ره) به دلیل شخصیت سیاسی‌ای که داشت و رهبر یک حکومت سیاسی بود، زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت بلکه از ناحیه سنتی‌ها مورد تخطئه قرار می‌گرفت. حتی برخی از آرای فقهی خود امام(ره) نیز در دوره‌ای که کاریزمای سیاسی داشت و رهبر یک قدرت و حکومت سیاسی بود بعضا مورد انتقاد قرار می‌گرفت و امام (ره) به خاطر حفظ مصالح عمومی و حفظ وحدت اجتماعی آن هم در دوران آغاز انقلاب و دوران جنگ، کوتاه می‌آمد و خیلی به بسط نظریات فقهی خود نمی‌پرداخت و اجازه نیز نمی‌داد برخی از شاگردان، مثلا در امر موسیقی، خیلی وارد موضوع بشوند و واکاوی کنند زیرا آن نگاه و صورت‌بندی سنتی کماکان غالب بود و تا حدودی نیز این روند هنوز ادامه دارد.

وجوه متمایز امام از سایر فقهای بزرگ حوزه در عصر خودشان چه بود؟

امام (ره) یک جمله دارد که سال آخر حیات خود در صحیفه نور نیز آن را بیان کرده است، اینکه زمان و مکان دو عنصر اساسی و تاثیرگذار در مراحل استنباط احکام فقهی هستند. یعنی زمان و مکان یا تاریخ و جغرافیا را کاملا در حوزه فقه وارد می‌کنند و این نخستین گام و موثرترین کاری بود که شاید در تاریخ فقه تشیع به این صورت آشکار و بیان می‌شد. یکی از کارهایی که امام (ره) در دوره رهبری و حکومت‌داری خود انجام دادند همان فرمان هشت ماده‌ای معروف است که اگر به آن توجه کنیم وجه تمایز امام (ره) را می‌توان در این خلاصه کرد که ایشان در حوزه فقه- به تعبیر من- بسیار انسان‌محور بود و اگر بخواهم تعبیر امروزی به کار ببرم یک رویکرد کاملا اومانیستی داشت و کاملا انسان‌گرایانه بود و در واقع کرامت انسانی را مبنای احکام یا نگرش فقهی خود قرار می‌داد. ضمن اینکه فلسفه یا بنیان فقهی امام (ره) بر همان تعمیم عدالت و تعمیق اخلاق یعنی عمق بخشیدن به اخلاق و گسترش عدالت اجتماعی در جامعه بود. اگر بخواهم در یک کلام آن تعبیر را به کار ببرم، من فقه امام (ره) را کاملا یک نوع فقه کرامتی می‌دانم یعنی کرامت و اصالت انسان، سرلوحه نگرش فقهی ایشان بود و طبیعتا نمونه‌هایی نیز برای آن وجود دارد.

نوآوری‌های ایشان برای حوزه و فقه را چطور می‌توانیم صورت‌بندی کنیم؟ نوآوری‌هایی که در فقه سیاسی و سایر بخش‌های فقهی می‌شناسیم.

من یک خاطره نقل می‌کنم که خوب است به ویژه نسل جوان از طریق رسانه‌ها با این قضیه آشنا شوند و وقتی می‌گویم فقه کرامتی، بدانند که توجه به بزرگی و اصالت انسان چه جایگاهی نزد امام (ره) داشت. اوایل انقلاب بود در استان فارس، شهرستان استهبانات یکی از عشایر به دادگستری مراجعه کرد و گفت من اکنون ۵ فرزند دارم و زمانی با کسی که به او علاقه داشتم، ازدواج کردم خطبه عقد جاری نکردم؛ در حال حاضر حکم شرعی ازدواج من و فرزندانم چیست؟ قاضی حکم به ابطال این ازدواج و زندگی و حکم سنگسار این فرد را داد. این قضیه به شورای عالی قضایی کشیده شد که در آن زمان، یک شورای مشورتی در قم داشت که بسیاری از فقهای مشهور امروز نیز عضو آن بودند. آنها نیز درمورد اینکه با این قاعده فقهی سنتی چه باید بکنند، مردد بودند. بالاخره فردی بدون خواندن خطبه عقد و به صورت عشیر‌گی ازدواج کرده بود، ۵ فرزند داشت و دادگاه با اعلام اینکه فرزندان او حلال‌زاده نیستند حکم به ابطال ازدواج و سنگسار داده بود.

:: Information 197
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: QR Code
نویسنده : ( AMIN BesharatNia ) | تعداد ارسال ها ( 25327 ) | درباره نویسنده :
:: Comments


نظرات بسته شده.

برخی از برنامه های اندرویدی طراحی شده ما